Brussel, fietsstad. Of in elk geval toch binnenkort.

Published on
Dries Ceuppens
In de zomer van 2015 zullen de Anspachlaan en het Beursplein in Brussel definitief autovrij zijn. Dat is goed nieuws voor al wie vandaag de Brusselse binnenstad moet trotseren op twee wielen.

Op dit ogenblik is dat vaak een hachelijke onderneming, voorbehouden aan de meest diehard ecologisten of mensen voor wie het fileleed simpelweg te veel werd.

In het nieuwe circulatieplan voor de Vijfhoek is zelfs sprake van een heus ‘stadsfietsnetwerk’, eindelijk voorzien van fietspaden die gescheiden zijn van het autoverkeer, ook op de Kleine Ring. Nog meer goed nieuws voor de tweewielers is dat in het premetrostation Beurs een ondergrondse parking komt speciaal voor fietsen.

In andere grote steden zoals New York is het autovrij maken van centrale pleinen en lanen een groot succes. De vrijgekomen ruimte zorgt voor meer ademruimte voor fietsers en voetgangers en bevordert sociale interactie tussen de stadsbewoners.

Vooraleer het zover is kijken we in de deze fotoreportage naar de huidige situatie. Een portret van de Brusselse fietsers en hun stalen ros.