Communicatiemanagement EHB zet met Edcom grote stap naar meer internationalisering

Brecht Somers
Published on Saturday 161022
Edcom is de overkoepelende organisatie voor opleidingen communicatiemanagement in het hoger onderwijs uit Europa, Turkije, Australië en de Verenigde Staten. Ze komen drie keer per jaar samen, deze keer verzamelden ze in de campus MMM van de Erasmushogeschool Brussel.

De Erasmushogeschool Brussel werd nog maar net lid van Edcom. Door lid te worden krijgt de opleiding toegang tot expertise van internationale onderwijsinstellingen, kan ze deelnemen aan wedstrijden binnen het werkveld en heeft ze een extra contactpunt met reclamebedrijven en privé opdrachtgevers.

Acht keer België

Van alle landen die vertegenwoordigd zijn heeft België de meeste opleidingen communicatie die aangesloten zijn bij Edcom. Volgens Guy Segers, opleidingshoofd communicatie aan de Erasmushogeschool Brussel, is het een terugkerend fenomeen dat België zich goed vertegenwoordigd in internationale organisaties: “België heeft altijd zoveel mogelijk geprobeerd om samenwerking te stimuleren, zo stonden we aan de wieg van de Europese Unie. Je kan als klein centraal land ook niet anders.”

Het ad-vontuur

Het klinkt tegenstrijdig, een reclamecampagne tegen…reclame ?                                                                     Maar dat wil het Ad Venture project wel zijn. Bij dit Edcom initiatief maken studenten communicatie een campagne die het publiek bewust moet maken over verschillende sociale issues: alcoholmisbruik, jeugdwerkloosheid, digitaal gedrag. Dit jaar is het thema advertising zelf, meer bepaald het –al dan niet verborgen- seksisme in allerlei advertenties. Men kwam op de vergadering snel overeen dat de uitgewerkte campagnes dit vooral op een lichtzinnige, ludieke manier moesten doen. Opdrachtgever voor deze campagnes is de Europese Vrouwen Lobby die zich inzet voor vrouwenrechten en gender-equality.

 

 

 

Thesis competitie

De derdejaarsstudenten communicatie zullen hier de volgende jaren aan kunnen deelnemen. Voortaan zal de school elk jaar twee studenten kunnen voordragen die met hun thesis over commerciële communicatie zullen worden beoordeeld door een panel van negen juryleden van diverse universiteiten.