Hoofdredacteur van Apache: ‘We worden een beetje gezien als de Robin Hood van de Vlaamse media’

Jonas Polet
Published on Wednesday 171108
Karl Van den broeck was te gast op de Erasmushogeschool Brussel in het kader van de reeks Masters of Media. De hoofdredacteur van Apache had het onder andere over onderzoeksjournalistiek, de commercialisering van het medialandschap en de maatschappelijke rol van de journalistiek

In de tweede jaargang van de Masters of Media was Van den Broeck na Inge Vrancken al de tweede gastspreker die de studenten van de Erasmushogeschool kwam vertellen over de journalistiek van vandaag en morgen.

Apache gefinancierd met ontslagvergoeding

Van den Broeck vertelde kort hoe Apache tot stand is gekomen. ‘Een aantal onderzoeksjournalisten die door de Morgen ontslagen waren, hebben in 2009 uit onvrede over de commercialisering en de verarming van het nieuws Apache opgericht’, zei de hoofdredacteur. ‘Ze hebben zelfs de opstart voor een deel gefinancierd met hun ontslagvergoedingen.’

Het concept is simpel. Apache wil staan voor kwalitatieve onderzoeksjournalistiek. Maar als het van Van den Broeck afhangt mag het zelfs wat breder worden in de toekomst. ‘Onze focus zal altijd op onderzoeksjournalistiek blijven liggen, maar ik zou in de toekomst bijvoorbeeld graag wat meer cultuur brengen.’

Robin Hood van Vlaamse Media

Apache had in zijn beginperiode, toen sociale media en smartphones nog niet zo pertinent aanwezig waren, rond de tweehonderd leden. Maar ondertussen is dat aantal al gegroeid tot 3.500. ‘Ik denk dat het enorm voordeel is dat we een onlinenieuwssite zijn’, zegt Van den Broeck. ‘Hierdoor hebben we geen distributiekosten en met de digitalisering van de media winnen we aan abonnees.’

Ook krijgt de nieuwssite steeds meer sympathie van buitenaf. ‘Na een buitenproportionele aanklacht van een bedrijf dat we onderzocht hadden, is het aantal abonnees nog wat gestegen’, zegt hij. ‘De mensen zien ons een beetje als de Robin Hood van de Vlaamse media.’

Onafhankelijke media

Van den Broeck heeft een duidelijke visie over de rol van de journalistiek in de maatschappij: ‘Het probleem is dat de grote media streven naar winstmaximalisatie. Dit betekent in de praktijk dat ze zoveel mogelijk lezers willen lokken en dat gaat vaak ten koste van de kwaliteit van de artikels.’

‘Om de rol van vierde macht goed te kunnen uitvoeren moet je volgens mij onafhankelijk zijn van commerciële doeleinden’, zegt Van den Broeck. ‘Dit maakt Apache zo uniek. Wij willen een maatschappelijke rol vervullen en onafhankelijk te werk gaan.’

De meeste artikels op Apache staan achter een betaalmuur omdat de nieuwssite niet bereid is om te adverteren. ‘Ik zie het eerder als een soort financiële steun die onze lezers geven, omdat ze geloven in ons concept. We spreken dan ook van leden en niet van abonnees.’ Voor de financiering rekent de nieuwssite dus op de bijdragen van leden, subsidies en giften.

Onderzoeksjournalistiek

Onderzoeksjournalistiek is volgens Van den Broeck de moeilijkste vorm van journalistiek. Als onderzoeksjournalist krijg je veel tips en gegevens. Dat is het startpunt van een artikel, maar je moet opletten voor valkuilen. ‘Het is cruciaal dat je steeds kijkt van wie je de informatie krijgt en vooral ook waarom ze de informatie geven’, zegt Van den Broeck.

Een ander belangrijk aspect is volgens de hoofdredacteur de redactionele dynamiek. ‘Hierdoor komen ideeën tot stand. Belangrijk is dat je een goede mix hebt tussen ervaren en jongere journalisten. Het probleem is dat de redacties steeds kleiner worden en er meer gewerkt wordt met freelancers en dat komt de redactionele dynamiek niet altijd ten goede.’

Ten slotte haalt Van den Broeck ook de deontologie aan: ‘Het is enorm belangrijk om je bij je onderzoek te houden aan de regels van de journalistiek. Je kan in principe niet veroordeeld worden voor het naar buiten brengen van foute informatie als je de deontologische regels juist hebt toegepast.’

Toekomst

Van den Broeck heeft vertrouwen in de toekomst van Apache en de journalistiek. ‘We hebben een duidelijk businessplan opgesteld naar het voorbeeld van het Franse Médiapart en daaruit blijkt dat we nog heel wat groeipotentieel hebben’, zegt hij. ‘De toekomst voor de journalist wordt moeilijk en een ‘bumpy road’, maar het blijft het mooiste beroep dat er is!’