Zwartrijders glippen MIVB massaal door de vingers

Ruben Lambrecht
Published on Wednesday 140430
Tot honderd mensen per uur per metrostation betalen in Brussel niet voor hun metrorit. Dat blijkt uit een undercoverreportage van Erasmix.

Uit een opname met een verborgen camera in de metrostations Beekkant, Louiza en Beurs blijkt dat tot 100 mensen per uur niet betalen voor hun rit. Het nieuws werd onmiddellijk opgepikt door de grote nieuwsmedia.

Woordvoerster van de MIVB An van Hamme schrikt van de cijfers maar zegt er weinig aan te kunnen veranderen. ‘We zijn ons bewust van het fenomeen, maar het is onmogelijk om het probleem helemaal op te lossen. Honderd mensen per uur lijkt natuurlijk heel veel, maar als je het wetenschappelijk wil benaderen, moet je de test over een langere periode doen.’

Toch wil van Hamme niet gezegd hebben dat de MIVB zwartrijden zomaar tolereert. ‘We doen al het mogelijke om het probleem in te dijken door controleploegen te sturen naar de plekken waar het probleem van poortjesglippers zich het meest voordoet. In het verleden hebben we de sluitingstijd van de poortjes al verkort, maar je mag daar niet in overdrijven. Zo kregen we al klachten van mensen van wie de bril kapot ging door de poortjes.’ Ook het check-outsysteem dat geleidelijk in elk metrostation verplicht wordt, moet het aantal zwartrijders doen afnemen.

De officiële cijfers liegen er niet om. In een anonieme enquête die de MIVB jaarlijks laat uitvoeren door het onafhankelijke onderzoeksbureau Ipsos, geeft 15% van de ondervraagden aan soms niet te betalen voor een rit. Aangezien een metro-, bus- of tramticket voor één rit 2 tot 2,50 euro kost, loopt de MIVB een stevig bedrag mis.

Stewards als oplossing?

Brussels parlementslid Jef Van Damme (sp.a) pleit voor menselijke aanwezigheid bij de metropoortjes. ‘Je kan niet alles oplossen door technologie. Het heeft inderdaad geen zin om de poortjes nog hoger te maken of de sluitingstijd ervan nog te verkleinen. Ik geloof in een systeem met menselijke aanwezigheid bij elke metro-ingang. De stewards moeten aanspreekbaar zijn, de weg kunnen wijzen en voor een veiligheidsgevoel zorgen, net zoals dat in Londen al het geval is.’

‘Bovendien kan je ook heel wat geld uitsparen door personeel in te zetten’, gaat Van Damme verder. ‘Op dit moment worden grote sommen uitbesteed aan schoonmaakploegen, camera’s en beveiligingssystemen. Je hebt daar dus een zekere winstfactor.’

Philippe Van Stapel, kabinetsmedewerker van Brussels minister voor Mobiliteit Brigitte Grouwels (CD&V), kan zich vinden in het idee van Van Damme, maar noemt het voorstel onhaalbaar. ‘De kosten van het personeel zouden de inkomsten overstijgen. Bovendien is het aantal preventiemedewerkers in de stations tijdens deze legislatuur spectaculair gestegen. Die hebben onder meer de taak om reizigers te informeren. En als zij iets zien wat niet kan, moeten ze de politie verwittigen.’

Te duur

Ook de MIVB-woordvoerster heeft haar bedenkingen bij het voorstel van Jef Van Damme. ‘Ik weet niet of meneer Van Damme de berekening al gemaakt heeft, maar wij wel. Uit onze analyse blijkt dat het onmogelijk is om aan alle plekken waar je een station kan binnenlopen mensen te plaatsen. De metrostations zijn heel lang open, dus je moet heel wat ploegen voorzien.’

Het idee voor de plaatsing van metropoortjes in de Brusselse metro- en premetrostations kwam er tijdens de vorige legislatuur, onder toenmalig minister Pascal Smet (sp.a). De eerste poortjes werden geplaatst in 2010 en hadden het gewenste effect. Uit cijfers van de MIVB blijkt dat de inkomsten sindsdien exponentieel zijn toegenomen en het veiligheidsgevoel van de reiziger sterk is gestegen.

Nu de poortjesglippers nog aanpakken.

 

Bekijk de reportage van Erasmix en tvbrussel hier:

Verborgen camera: Tot honderd poortjesglippers per uur